Area Salud

Investigación

La investigación del grupo se divide en diferentes líneas  de investigación y proyectos

• Ramón Álvarez-Vaz
  • Fernando Massa
  • Elena Vernazza
  • María Eugenia Riaño
  • Silvia Altmark
  • Alejandra Marroig
  • Estela Skapino
  • José Boggia
  • Juan Dapueto
  • Susana Lorenzo
  • Anunzziatta Fabruccini Fager
  • Alicia Picapedra

Artículos en revistas

Blood Pressure in relation to 24-Hour Urinary Sodium and Potassium Excretion in a Uruguayan Population Sample  (Paula Moliterno, Ramón Álvarez-Vaz, Matias Pécora,Leonella Luzardo , Luciana Borgarello,  Alicia Olascoaga,  Carmen Marino, Oscar Noboa,  Jan A. Staessen,  and José Boggia)- International Journal of Hypertension Volume 2018, Article ID 6956078, 10 pages https://doi.org/10.1155/2018/695607

Sobrepeso, obesidad e hipertensión arterial en niños, una aproximación al problema (Virginia Estragó , Alina Tabárez , Matías Muñoz , Gabriela González ,Daniel Bulla , Jorge Díaz , Mario Zelarayan , Ramón Álvarez -Vaz) Archivos de Pediatria  89(5):301-310

Early-life socioeconomic status and malocclusion in adolescents and young adults in Uruguay  ( Marília Leão Goettems, Mariana Ourens, Laura Cosetti, Susana Lorenzo, Ramon Álvarez-Vaz,Roger Keller Celeste,2018)  Cad. Saúde Pública 2018; 34(3):e00051017

The role of contextual and individual factors on periodontal disease in Uruguayan adults (Susana Margarita LORENZO-ERRO,Fernando MASSA ,Ramón ÁLVAREZ-VAZ ,Helena Silveira CHUCH, Marcos Britto CORREA ,Marco Aurélio PERES, 2018). Brazilian Oral Research. 2018;32:e62

Craniofacial Pain Can Be the Sole Prodromal Symptom of an Acute Myocardial Infarction. an Interdisciplinary Study (Marcelo Kreiner , Ramón Álvarez -Vaz , Virginia Michelis, Anders Waldenström  , Annika Isberg )  Acta Odontol. Latinoam. 2016 Vol. 29 No 1 / 2016 / 23-28 ISSN 1852-4834

Prevalencia de factores de riesgo de enfermedades crónicas no transmisibles en funcionarios de una institución bancaria del Uruguay (Estela Skapino, Ramón Álvarez Vaz, Rev Urug Cardiol , 31:246-255), (2016)

Comparative effectiveness of water and salt community-based fluoridation methods in preventing dental caries among schoolchildren (Fabruccini, A. Alves,L.F Alvarez, L.  Alvarez Vaz, Ramón. Susin,Cristiano Maltz,M, Community Dentistry and Oral Epidemiology,  44(6),1-9 ) ,(2016)

Periodontal conditions and associated factors among adults and the elderly: findings from the first National Oral Health Survey in Uruguay (Susana M. Lorenzo, Ramón Álvarez Vaz, Ernesto Andrade,Virginia Piccardo, Alejandro Francia, Fernando Massa,Marcos Britto Correa, Marco Aurélio Peres, Cad. Saúde Pública, Rio de Janeiro, 31(11):2425-2436), (2015)

Erosive Tooth Wear among 12-Year-Old Schoolchildren: A Population-Based Cross-Sectional Study in Montevideo, Uruguay (ALVAREZ LOUREIRO LICET, FABRUCCINI ANUNZZIATTA, SEVERO ALVES LUANA ,ALVAREZ RAMON, MALTZ MARISA), Caries Research ;49:216-225, (2015)

Craniofacial Pain of Cardiac Origin Is Associated withInferior Wall Ischemia (Ramón Álvarez Vaz ,Marcelo Kreiner ) Journal of Oral & Facial Pain and Headache ,28(4), (2014)

Prevalencia y factores de riesgo de las lesiones de la mucosa oral en la población urbana del Uruguay (Casnati Beatriz,Ramón Álvarez Vaz , Massa Fernando, Lorenzo Susana, Angulo Marina,Carzoglio Julio, ODONTOESTOMATOLOGIA), (2013)

Prevalencia de maloclusiones en adolescentes y adultos jóvenes del interior del Uruguay. Relevamiento nacional de salud bucal 2010-2011 (Ourens Mariana, Celeste Roger, Juliana Balbinot, Lorenzo Susana, Hugo Neves Fernando,Ramón Álvarez Vaz , Abegg Claides, ODONTOESTOMATOLOGIA), (2013)

Enfermedad Periodontal en la población joven y adulta uruguaya del Interior del país. Relevamiento Nacional 2010-2011 (Lorenzo Susana, Piccardo Virginia, Alvarez Fernanda, Massa Fernando,Ramón Álvarez Vaz, ODONTOESTOMATOLOGIA ), (2013)

Caries dental. La enfermedad oral más prevalente Primer Estudio poblacional en jóvenes y adultos ruguayos del interior del país (Olmos Patricia; Piovesan Sylvia; Musto Mariana; Lorenzo Susana;Ramón Álvarez Vaz ,Massa Fernando, ODONTOESTOMATOLOGIA), (2013)

Primer Relevamiento Nacional de Salud Bucal en población joven y adulta uruguaya: Aspectos metodológicos(Lorenzo Susana,Ramón Álvarez Vaz , Blanco Silvana, Peres Marco, ODONTOESTOMATOLOGIA), (2013)

Valoración del tratamiento local de la candidosis oral. Correlación etiológica (Casnati Beatriz E., Papone Virginia, Cuestas Mariela,Lorenzo Susana,Ramón Álvarez Vaz , Massa Fernando, ODONTOESTOMATOLOGIA), (2011)

Mobilization of hematopoietic progenitor cells with granulocyte colony stimulating factors for autologous transplant in hematologic malignancies:a single center experience (Ramón Álvarez Vaz , Raul Gabús, Gabriel Borelli, Enrique Bódega, Estela Citrin) Rev Bras Hematol Hemoter. ;33(6):410-6, (2011)

Validation of a simplified sham acupuncture technique for its use in clinical research:a randomised, single blind, crossover study- Marcelo Kreiner , Ana Zaffaroni ,Ramón Álvarez Vaz , Glenn Clark, Acupuncture in Medicine;28:33­36, (2010)

Son las maloclusiones un problema de salud pública en el Uruguay? (Ramón Álvarez Vaz ,  Ana Buño,  Luis Pascuali,  Ana Bolasco,  Alicia Lugaro, Marta Santos ,Actas_Odontologicas,Vol VII(1) ,(2010)